Wie ben ik?

Op voorraad
€ 74,00

Een inventarisatiespel dat onmisbaar is tijdens een therapie! Leer jouw persoonlijkheidskenmerken en mogelijkheden kennen. Hoe ben jij thuis en hoe gedraag je je op school?

 

Leer jezelf kennen!

Elk kind heeft unieke eigenschappen. Met behulp van de zeshoekige kaartjes in de regenboogkleuren, kan een kind meer inzicht krijgen in zijn persoonlijkheid, zoals hij deze op dit moment, ervaart. Het is een effectief hulpmiddel voor de behandelende therapeut om het kind in zijn ontwikkeling te ondersteunen. De kleuren van de kaartjes; rood, oranje, geel, groen, blauw, indigo (en violet voor de uitspraken over school), zijn gekozen om te benadrukken hoe mooi elk mens is in zijn diversiteit van eigenschappen; je mag altijd zijn wie je bent. De regenboog is ook een symbool van hoop, vrede en troost.

Spelenderwijs ontstaan er gesprekken over hoe het kind zich thuis, op school en met vrienden, gedraagt. Ook kunnen kinderen daarna goed aangeven welke eigenschappen ze in de toekomst nog zouden willen ontwikkelen.

De zeshoekige kaartjes in de regenboogkleuren bevatten uitspraken over de vijf verschillende persoonlijkheidskenmerken (The Big Five):

  • extraversie
  • emotionele stabiliteit/ neuroticisme
  • altruïsme/ gericht zijn op de ander
  • openheid/ gericht op het nieuwe
  • zorgvuldig en georganiseerd zijn/ consciëntieus zijn
  • en een extra set kaartjes, met onderwerpen waar veel kinderen tegenwoordig mee worstelen en die ik regelmatig tegenkom in mijn praktijk als kinderpsychologe en speltherapeute.

Dan is er nog een extra spel in de doos: 'Wie ben ik op school?'

De violet gekleurde kaartjes zijn speciaal gemaakt om te praten over de situatie op school en het gedrag dat het kind daar laat zien. Kinderen gedragen zich op school vaak anders dan thuis en met behulp van deze kaartjes ontstaat daar een goed gesprek over.

Hoe werkt het?

Het kind kiest de kaartjes met uitspraken en legt die rondom het gouden kaartje 'Dit ben ik'! Zo krijgt het meer inzicht in hoe het zichzelf op dat moment ziet, wat haar of zijn voorkeuren zijn en welke persoonlijkheidskenmerken op dit moment bij haar of hem passen. In sommige kenmerken zal het zich helemaal herkennen, terwijl andere af en toe van toepassing zijn. Ondertussen ontstaan er vanzelf gesprekken over waarom het kind zichzelf op deze manier ziet en welke persoonlijkheidskenmerken het graag zou willen ontwikkelen.

Als het kind daarvoor toestemming geeft, kan er na afloop een foto gemaakt worden van de neergelegde kaartjes. Met behulp van de foto kan, op een later moment, gemakkelijk het inventarisatieformulier ingevuld worden. Deze inventarisatie is een momentopname om van daaruit de begeleiding van het kind te ondersteunen. Deze mag niet gebruikt worden als een test of een vaststaande zelfbeoordeling want ieder mens verandert voortdurend door alles wat er om hem heen gebeurt.

Het spel bestaat uit:

  • een gouden kaartje met 'Dit ben ik!
  • een zilveren kaartje met 'zo ben ik op school'
  • 7 kaartjes extraversie/ rood.
  • 7 kaartjes emotionele stabiliteit/ oranje.
  • 7 kaartjes altruïsme/ geel.
  • 7 kaartjes openheid/ groen.
  • 7 kaartjes zorgvuldigheid/blauw.
  • 7 extra kaartjes/ indigo.
  • 3 blanco kaartjes (dit is geen drukfout maar je kunt, zonodig, hier zelf iets invullen).
  • 20 kaartjes over schoolsituaties/ violet.
  • 3 rechthoekige kaarten met 'NEE', 'Soms' en 'Zo zou ik willen zijn'.
  • inventarisatieformulier (dat gekopieerd kan worden).
  • boekje met informatie over 'The Big Five', de vijf groepen van persoonlijkheidskenmerken en een handleiding hoe het spel te spelen.

 

Leeftijd: ongeveer 6-18 jaar (maar ook jong volwassenen spelen het graag!)
Duur: 30 minuten.
Aantal spelers: 1 speler met een therapeut of begeleider.

Reviews:

* Petra Lendfers, coachingspraktijk Lendfers: Werk er heel graag mee en wordt door de kinderen als heel verhelderend ervaren!

* Gemmy Zengers, kinder -en jeugdtherapeut. Voor mij is het een waardevolle aanvulling.

* Jessica Hebly, psycholoog,gezinscoach. Ik zet dit waardevolle spel regelmatig in!

* Psychologische pedagogische praktijk (Inge van Griensven), 'Wie ben ik?' vind ik een fijn diagnostisch spel!